Laikmetīgās autormūzikas cikla “Ma” koncerts. Komponiste un pūšaminstrumentāliste Lia Bertuči
Laikmetīgās autormūzikas cikla “Ma” ietvaros 13. aprīlī Ventspilī, teātra nama “Jūras vārti” Jaunajā zālē savu vienīgo koncertu Latvijā sniegs komponiste un pūšaminstrumentāliste Lia Bertuči (Lea Bertucci) no Amerikas Savienotajām Valstīm.
Lia Bertuči ir komponiste un izpildītāja no Ņujorkas, kuras radošā darbība saistīta ar akustisko parādību un bioloģiskās rezonanses mijiedarbes izpēti. Līdzās uzmanībai, ko māksliniece velta pūšaminstrumentiem (alta saksofonam un basa klarnetei), Lias Bertuči daiļradē bieži vien sastopamas arī daudzkanālu skaļruņu instalācijas, elektroakustiskās atgriezeniskās saites jeb “fīdbeks” (no “feedback” angļu val.) un magnētisko audio lenšu cilpas un kolāžas. Konceptuāla un eksperimentāla pieeja instrumentu spēlei, akustikai un kompozīcijai, kas apvērš daudzu muzikālās gaidas – iespējams, šādi vienā teikumā var raksturot Lias Bertuči daiļradi.
Mūziķes diskogrāfijā atrodami vairāki solo un radošajās sadarbībās tapuši ieraksti, taču pagājušā gada sākumā klajā nākušais “Metal Aether” ir izpelnījies līdz šim plašāko klausītāju ievērību un kritiķu atzinību. Bērnību pavadījusi Hudzonas ielejā Ņujorkas štatā, kur pamestās cementa raktuvēs iepazinusi un aizrāvusies ar dažādu telpu skaņai dāvātajām papildus krāsām un iespējām, L. Bertuči arī sava jaunākā albuma ieraksta vietas izvēlējusies īpaši. Tas tapis kādā pamestā militārajā bāzē Francijā un Ņujorkas mākslas telpā “ISSUE Project Room”.
“Viņas paplašinātā alta saksofona spēles tehnika reizē ņirbina un skaidri izšķir kā šķīstoši mākoņi. Ieraksta četru kompozīciju meditatīvo dūkoņu vietumis pārtrauc satraucoši grūdieni un mikrotoņi, kas reizē hipnotizē un atgriež atpakaļ uz zemes. Bertuči kompozīcijās dzirdamas arī sagatavotās klavieres un elektronikas un kasešu cilpu apstrādāts vibrafons, kā arī lauka ieraksti, tapuši ceļā no maiju piramīdām līdz Ņujorkas metro. Harmonijas krājas un stiepjas pretī bezgalībai, un Bertuči radītie trokšņi šķiet atraisīti un neierobežoti,” recenzijā medijam “Pitchfork” rakstījusi Džena Pellija (Jenn Pelly).
Koncerts Ventspilī būs Lias Bertuči pirmā un līdz šim vienīgā uzstāšanās Latvijā. Cikla “Ma” ietvaros šis būs otrais no pavasara cēliena koncertiem, sekojot 3. martā gaidāmajam šveiciešu pianista un komponista Nika Berča (Nik Bärtsch) uznācienam uz teātra nama “Jūras vārti” Jaunās zāles skatuves.
Biļetes uz Lias Bertuči koncertu 13. aprīlī teātra nama “Jūras vārti” Jaunajā zālē no 29. janvāra, plkst. 12:00 nopērkamas t/ n “Jūras vārti” kasē un citviet “Biļešu Paradīze” tīklā. Pirmās 30 biļetes pieejamas par īpašu cenu – 7.00 EUR. Koncertam tuvojoties, biļešu cena pieaugs.
Pārdošanā ierobežots skaits nenumurētu sēdvietu.
Kopš durvju vēršanas 2015. gada sākumā, teātra nama “Jūras vārti” Jaunajā zālē līdzās citiem pasākumiem regulāri notiek arī dažādu žanru mūsdienu akadēmiskās, džeza, eksperimentālās, improvizētās, avangarda un citu žanru kamerformāta koncerti. Lai atceramies kaut vai vēl nesen uz brīdi “Jūras vārtos” iemājojušo taustiņmūzikai veltīto festivālu “TAKTS” un to ieskandējošo koncertsēriju “UZTAKTS”. “Ma” jeb “bet” no itāļu valodas mūzikas terminoloģijā ir 2018. gadā aizsākts laikmetīgās autormūzikas cikls, kura ietvaros Ventspilī jau viesojušies dažādu žanru ārvalstu un latviešu mūziķi un komponisti – čehu vijolniece Iva Bitova (Iva Bittová), austrāliešu perkusionists Džims Vaits (Jim White) un grieķu lautas meistars Jorgoss Ksiluris (George Xylouris) jeb duets “Xylouris White”, pianists un komponists Lūks Hovards (Luke Howard) no Austrālijas un čelliste Klarisa Džensena (Clarice Jensen) no ASV. Arī 2019. gadā cikla “Ma” ietvaros gaidāmi četri koncerti.
Organizē SIA “Kurzemes filharmonija”
Atbalsta Ventspils pilsētas dome un VKKF